Home JóTudni Fontos: Járattörlés esetén a légiutasokat megilleti a vételár visszatérítése vagy az átfoglalás
Forrás: Szerző: MTI

Járattörlés esetén a légiutasokat megilleti a vételár visszatérítése, ha nem tudnak elutazni vagy az átfoglalás az eredeti úti céljukra a legközelebbi járatra, esetleg egy olyan későbbi járatra, amely az utasnak is megfelel – közölte a Budapest Főváros Kormányhivatala.

A közlemény szerint a fővárosi kormányhivatal az idegenforgalmi főszezon alatt kiemelt hangsúlyt fektet arra, hogy betartassa a légitársaságokkal a járatkésések, járattörlések esetére vonatkozó szabályokat.

Ehhez kapcsolódóan tájékoztatják az utasokat arról, hogy milyen jogok illetik meg őket, ha a járatukat törlik, vagy annak indulása jelentősen – legalább 2 órát meghaladóan – késik, függetlenül a késés vagy törlés okától.

Járattörlés esetén, ha az utas az átfoglalást választja, a légitársaságnak a várakozási idővel észszerű arányban ételt és frissítőket kell biztosítania (ellátási kötelezettség), valamint – amennyiben egy vagy többéjszakás ott-tartózkodás szükséges – gondoskodnia kell az utas szállásáról, illetve a szállásra és onnan vissza a repülőtérre történő transzferről (segítségnyújtási kötelezettség).

Ha a járattörlést nem rendkívüli körülmény (például bizonyos technikai hiba, légitársaság alkalmazottjainak sztrájkja) okozza, az utasok a repülőút hosszától függően 250, 400, vagy 600 eurós kártalanításra is jogosultak lehetnek – tették hozzá.

Rendkívüli körülménynek minősülnek ugyanakkor például a repülésre veszélyes időjárási körülmények, a légiforgalmi irányítási döntések, madárrajjal történő ütközés következtében előforduló járattörlések.

Ha a gép indulása több mint 5 órát késik, a légitársaságnak fel kell ajánlania a repülőjegy árának visszatérítését (ha az utasnak az utazáshoz fűződő érdeke megszűnt) – tájékoztatott a kormányhivatal.

Hangsúlyozták, hogy a légitársaságoknak minden esetben különös figyelmet kell fordítania a csökkent mozgásképességű utasok és az őket kísérők, valamint a kíséret nélkül utazó gyermekek szükségleteire.

A kormányhivatal felhívta az utasok figyelmét arra, hogy amennyiben az ellátási és segítségnyújtási kötelezettségnek adott esetben a légitársaság nem tud eleget tenni, a várakozás miatt felmerült minden költésről számlát kell kérniük (étkezés, frissítő vásárlása, szállás, transzfer), és a számlával igazolt – észszerű – költségeik megtérítését a légitársaságtól kell kérni.

Amennyiben az utasok a végső célállomásukat jelentős (3 órát meghaladó) késéssel érik el – és rendkívüli körülmények nem állnak fel – szintén jogosultak lehetnek a repülőút hosszától függően 250, 400 vagy 600 eurós kompenzációra.

Fontosnak nevezték, hogy jelentős járatkésések, illetve törlések esetén a légitársaságoknak tájékoztatniuk kell az utasokat a a jogaikról; ha a légitársaság az utasok megkeresésére nem válaszol vagy elutasító választ ad, a jogaik érvényesítését a fogyasztóvédelmi hatóságtól is kérhetik.

A legfontosabb tudnivalók összefoglalva:

  • Járattörlésnél a légitársaságok kötelezettsége magában foglalja a járat átfoglalását, az étel és ital biztosítását, az éjszakai szállást és szállodába a transzfert, sőt ingyenes telefonhívást is fel kell ajánlaniuk.
  • Az utasokat a távolságtól függően kártérítés illeti meg: ez távolságtól függően 250, 400 vagy 600 euró személyenként.
  • Járat késésekor hasonló jogok illetik meg az utasokat, azzal, hogy 5 óra várható indulási késés esetén az utas elállhat a további utazástól, és kérheti a jegyár visszatérítését, átfoglalási lehetőség azonban ilyenkor nem illeti meg.
  • Ha pedig valamilyen okból a célországba érkezéskor 3 órát vagy többet késik a járat, akkor az utasnak szintén járhat kártalanítás – ugyancsak 250, 400 vagy 600 euró összegben –, hacsak nem rendkívüli körülmény okozta a járat késését.