Az Olasz Kereskedelmi Kamara bemutatta a Friuliban a vendégek viselkedéséről készült tanulmány eredményeit. Meglepő módon a tengerparti nyaralások nem állnak az élen.
1750 nyaralót kérdeztek meg tavaly a római székhelyű „Isnart” adatgyűjtő intézet munkatársai az olaszországi Friuli-Venezia Giulia régióban. A kereskedelmi kamara az információk alapján elkészítette a tipikus friuli nyaraló profilját, amelyet most bemutatott.
A statisztika tartogat néhány meglepetést. A nem olasz turisták körében a németek 38,4 százalékkal vezetnek, őket követik a franciák 23,5 százalékkal. A harmadik helyen az osztrákok álltak 12,3 százalékkal, megelőzve a briteket (7,1 százalék), a svájciakat (4,4 százalék) és az egyéb országokat (14,3 százalék). A legtöbb olasz nyaraló Lombardiából érkezett.
A Friuliban nyaraló nem olaszok 58,8 százaléka férfi. A 28 és 41 év közötti korosztályba tartozó férfiak és nők tették ki a nyaralók felét, őket követi a 42 és 57 év közötti korosztály 22,8 százaléka. A vendégek 11 százaléka 58 és 72 év közötti volt. A 72 év felettieknek minősített idősek mindössze 3,7 százalékot tettek ki. Mintegy 12 százalékuk 27 év alatti volt. Az olasz nyaralók körében az eloszlás némileg eltérő, a 28-41 évesek 30 százaléka, a 42-57 évesek 36 százaléka. A többi korcsoport hasonló a nem olaszokéhoz.
A megkérdezettek 34,9 százaléka a régió kulturális gazdagságával, 24 százaléka a tengerparti üdülőhelyekkel, 22,6 százaléka a gasztronómiai érdeklődéssel, 18,4 százaléka pedig azzal magyarázta a nyaralási célpont kiválasztását, hogy olyan helyekre szeretne ellátogatni, amelyeket még soha nem látott. 17 százalék az ár-érték arány miatt, 16,6 százalék a természet, 16 százalék az olasz életmód, 14 százalék pedig a szórakozási lehetőségek miatt érkezett. Mindössze 13,5 százalékuk azért jött, mert ideális hely a pihenésre, illetve a sportolási lehetőségek miatt.
A nyaralók tevékenységére vonatkozó megállapítások szintén megdöbbentőek. 70 százalékuk kirándulni ment. Egy történelmi városközpontot 37 százalék látogatott meg. A tengerhez vagy tóhoz 36 százalék ment. Kevesebb mint egyharmaduk ment el regionális termékek kóstolójára. Kevesebb mint egynegyedük sportolt. Egyötödük múzeumba vagy kiállításra ment. Vásárolni csak 20,1 százalékuk ment, míg majdnem ugyanennyien (19,7 százalék) műemléket kerestek fel. Regionális terméket 16 százalék vásárolt, 6 százalék pedig gasztronómiai rendezvényen vett részt.
A nyaralók 53 százaléka szállodában, 12 százaléka panzióban, 9 százaléka magánbérlőknél, 7 százaléka pedig kempingben szállt meg. A megkérdezettek 81,5 százaléka 7 és 13 éjszaka között töltött tavaly Friuli-Venezia Giuliában.
A vendégéjszakákra átlagosan 67 eurót, minden másra 92 eurót költöttek naponta. A nyaralók egyharmada 31 és 60 euró között költ naponta, egyötödük 61 és 90 euró között. 15 százalékuk 150 eurónál többet, 11 százalékuk pedig 30 eurónál kevesebbet költ. A kiadásokat tekintve 81 eurót szabadidős tevékenységekre, 43 eurót ruházkodásra, 41 eurót szuvenírekre, 30 eurót élelmiszerre és 22 eurót étteremlátogatásra költöttek.