Amikor a kabin hirtelen rázkódni kezd, az egész gép süllyed, és az összes utas visszatartja a lélegzetét, ijedtében sikítozik: a turbulencia kétségtelenül az egyik legkellemetlenebb élmény a repülés során. Ezekben a pillanatokban megnyugtató tudni, hogy az ilyen incidensek általában ártalmatlanok.
Az Aerotelegraph című szaklap szerint a repülőgépeket úgy tervezték, hogy még az agresszív turbulenciának is ellenálljanak.
Elvileg bármilyen járaton előfordulhat turbulencia. Mégis vannak olyan útvonalak, amelyeken különösen gyakran fordulnak elő. A Turbli.com statisztikái arról adnak tájékoztatást, hogy pontosan hol. A portál a turbulencia előrejelzésére specializálódott, és több mint 150 000 hosszú és rövid távú járatot elemzett az elmúlt évből a vonatkozó rangsoroláshoz.
Világviszonylatban az első helyen a Santiago de Chiléből a bolíviai Santa Cruzban található Viru Viru Internacional repülőtérre vezető útvonal áll. A második helyet a legturbulensebb járatok tekintetében a kazahsztáni Almatyból a kirgiz fővárosban, Biskekben található Manas repülőtérre tartó útvonal foglalja el. A harmadik helyet egy Kínán belüli légi útvonal szerezte meg: Lanzhou és Csengtu között.
Ami az európai légi útvonalakat illeti, a rangsor a következő:
- Milánó (MXP) – Genf (GVA)
- Milánó (MXP) – Zürich (ZRH)
- Genf (GVA) – Zürich (ZRH)
- Marseille (MRS) – Zürich (ZRH)
- Ljubljana (LJU) – Zürich (ZRH)
- Nizza (NCE) – Bázel (BSL)
- Nizza (NCE) – Zürich (ZRH)
- Jereván (EVN) – Tbiliszi (TBS)
- Bázel (BSL) – Velence (VCE)
- Frankfurt am Main (FRA) – Caselle Torinese (TRN)
Feltűnő, hogy turbulencia különösen a Svájcból induló vagy oda tartó járatokon fordul elő. A hegyek a hibásak: a levegő felkavarodik, amikor egy hegycsúcs felett halad át, ami a svájci Alpokban gyakran vezet rázós repülésekhez. Azonban az Atlanti-óceán északi része felett átrepülő járatokat és az Egyenlítőt átszelő járatokat is jobban érinti a turbulencia.
Végső soron azonban attól is függ, ki hol ül a repülőgépben, hogy mennyire tapasztalja a turbulenciát.
Általánosságban elmondható, hogy a turbulencia a repülőgép leghátsó részén a legjobban érzékelhető, míg a középső, a repülőgép súlypontjához közeli ülések a legsimább repülési élményt ígérik.
Míg az enyhe turbulencia gyakoribb, a súlyos turbulencia ritka. Egyes adatok szerint körülbelül minden 50 000. járatból egy érintett – írja a brit Independent.
A globális felmelegedés miatt nő a turbulencia kockázata a repülésnél
A globális felmelegedés miatt nő a turbulencia kialakulásának kockázata a repülésnél – állapította meg egy új tanulmány, amelyet a Geophysical Research Letters folyóiratban publikáltak.
A BBC hírportálja által ismertetett tanulmány szerzői, a brit Reading Egyetem kutatói a tiszta időben kialakuló turbulenciát vizsgálva megállapították, hogy 1979 és 2020 között 55 százalékkal nőtt a turbulencia kialakulásának kockázata egy jellemzően forgalmas észak-atlanti útvonalon.
A kutatók a megnövekedett szén-dioxid-kibocsátás miatti felmelegedésre vezették vissza a gyakrabban tapasztalható turbulencia okait, ugyanis megállapításuk szerint a felmelegedés miatt nagy magasságban megváltozott a szelek sebessége. Paul Williams professzor, a Readingi Egyetem légkörkutatója, a tanulmány társszerzője hangsúlyozta, hogy kutatásaik bizonyították: az éghajlatváltozás miatt gyakoribbá vált a tiszta időben tapasztalható turbulencia. Ez egyúttal azt jelenti, hogy a turbulencia veszélyeinek csökkentésére a következő évtizedekben fejleszteni kell az előrejelző és érzékelőrendszereket.
A turbulencia kialakulásának legnagyobb növekedését az Atlanti-óceán északi részén húzódó repülési útvonalakon tapasztalták, de Európában, a Közel-Keleten és az Atlanti-óceán déli részén is nőtt az előfordulása.
A műholdas megfigyeléssel a turbulenciát nem, de a légáramlat szerkezetét és alakját ki lehet mutatni, és ez lehetővé teszi, hogy a tudósok elemezhessék. A radarok jelzik a viharok okozta turbulenciát, de a tiszta időben kialakuló turbulencia szinte láthatatlan és nehezen észlelhető.
A repülőgépek utasai számára azonban nemcsak kellemetlen lehet a turbulenciában repülés, de a rázkódás akár sérüléseket is okozhat. A tiszta időben jelentkező turbulencia azért is veszélyes, mert úgy kerülhet bele a repülő, hogy nem észlelik időben, és az utasok esetleg nincsenek bekötve.
A kutatók arra is rámutattak, hogy a turbulencia okozta károk a légi közlekedésben csak az Egyesült Államokban évi 150-500 millió dolláros (51-170 milliárd forint) veszteséget okoznak.
(Címlapfotó: MTI/Komka Péter)