Banksy Migrant Child (2019) című velencei falfestményét helyreállítják – jelentették be, miközben érvek szóltak amellett, hogy hagyják fokozatosan romlani.
Vittorio Sgarbi, az olasz kulturális minisztérium egyik államtitkára közleményt adott ki, amelyben közölte, hogy a restaurálást egy „fontos bank” fogja finanszírozni. Egy sajtótájékoztatón további részleteket kellett volna közölnie, de azt néhány órával a tervezett kezdés előtt magyarázat nélkül lemondták. Sgarbi irodája a The Art Newspaper című lapnak azt mondta, hogy a restaurálás továbbra is folyamatban van.
A freskó egy történelmi épület falán látható, amely a Rio Novo csatornát szegélyezi a velencei Dorsoduro negyedben lévő Campo San Pantalon közelében. Egy gyermeket ábrázol, aki egy jelzőfáklyát tart a kezében, és mentőmellényt visel valamivel a vízvonal felett.
A 2019. május 8-ról 9-re virradó éjszaka készült falfestmény egyike annak a mindössze két falfestménynek, amelyet Banksy készített olasz városokban. A másik, egy nápolyi épület oldalára 2010-ben készült alkotás egy reneszánsz stílusú Madonnát ábrázol kitárt karokkal, a feje fölött pedig egy pisztolyt tart.
A Migráns Child egy nagy turisztikai látványosság lett, az elmúlt négy évben a túlzott nedvesség miatt súlyosan leromlott. Sgarbi nyilatkozatában elmondta, hogy Luigi Brugnaro, Velence polgármestere hívta fel először a figyelmét arra, hogy az alkotás fakul.
A kérdés azonban, hogy restaurálják-e vagy sem, megosztotta a véleményeket. „Hajlanék arra, hogy azt mondjam, a művet le kell választani a falról, meg kell védeni és biztonságos körülmények között ki kell állítani” – mondta Marco Goldin, több olasz napilap művészeti kritikusa a Corriere del Veneto című lapnak.
„Az utcai művészet mulandó” – mondta Alex Ermini olasz utcai művész. „Látva, ahogy az idő tönkreteszi a felületet, és patinát képez, költőibbé válik”.
Sgarbi megjegyezte, hogy mivel a mű kevesebb mint 70 éves, a helyi örökségvédelmet felügyelő állami szerv nem mondja ki a végső szót a mű sorsáról.
„Vállalom a felelősséget ezért a restaurálásért, tekintettel arra, hogy a kortárs művészet a feladatkörömbe tartozik, és az én feladatom a védelme” – fogalmazott Sgarbi a közleményben. „Nem érdekel minket…, hogy a művész él-e még, vagy akár az, hogy engedélyt ad-e nekünk a restaurálás elvégzésére, tekintettel arra, hogy a freskó többek között illegálisan készült” – tette hozzá.
Annak a műemléképületnek a tulajdonosát, amelyen az alkotás látható, értesítették a közelgő restaurálásról.
„Reméljük, hogy a mű a helyén maradhat, amíg restaurálják, hogy a művész által kiválasztott helyen élvezhető legyen” – mondta Jacopo Molina, a tulajdonos ügyvédje a Corriere del Venetónak. „Jó, hogy a minisztérium ezt az álláspontot képviseli.”