Jövőre összességében már meghaladja majd az európai légi utasforgalom a járvány előtti szintet, de az egyes repterek között nagy eltéréssel – jelentette szerdán az európai repülőtér-üzemeltető vállalatok szakmai képviseleti szervezete, az ACI Europe.
Az ACI (Airports Council International) Europe nyilvántartása alapján az európai repülőterek augusztusi utasforgalma 11,6 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit, ezen belül a nemzetközi utasforgalom 13,2 százalékkal, a belföldi utasforgalom 6,0 százalékkal. Az augusztusi utasforgalom 3,4 százalékkal maradt el a járvány által nem érintett utolsó év, 2019 augusztusának a forgalmától. Júliusban 3,0 százalékos volt az elmaradás a 2019 júliusitól.
Az ACI mostani prognózisa alapján az idei teljes éves reptéri utasforgalom 95,5 százaléka lesz a 2019-esnek. Az előző, 2022 decemberében kiadott prognózisában az ACI még a járvány előtti forgalom 91 százalékára becsülte az idén elérhető utasforgalmat. A járvány előtti utasszámot jövőre fogja meghaladni az európai repterek forgalma, mégpedig 1,4 százalékkal az ACI mostani prognózisa alapján, míg az előző becslésben a szervezet 2,0 százalékos elmaradást jelzett és 2025-re várta elérni a covid előtti szintet.
A 2027-ig terjedő előrejelzési periódus végére az utasforgalom 9,2 százalékkal áll majd a járvány előtti szint felett.
A forgalom növekedése azonban nem egyenlő mértékben oszlik el a különböző európai repterek között. Az eltérés a járvány előtti szinthez képest mínusz 34 százalék és több mint 100 százalék között állt augusztusban a különböző reptereken.
„Azt látjuk, hogy nem minden repülőtéren egyforma ütemben lendül fel a forgalom. Míg az európai repülőterek közel ötven százalékánál mára meghaladta a járvány előttit az utasforgalom – sőt, némelyiknél exponenciális növekedés tapasztalható -, addig az összes többi továbbra is alatta marad. Következésképpen sok repülőtér 2026 előtt nem, de talán még később sem biztos, hogy eléri a járvány előtti utasforgalmát” – mondta Olivier Jankovec, az ACI Europe vezérigazgatója. Rámutatott, hogy a korábbi rendszerszintű sokkok esetén, például a 9/11-es esemény vagy a globális pénzügyi válság nyomán a visszaesés és a helyreállás üteme nagyjából megegyezett világszerte.
Augusztusban az öt legnagyobb, 25 millió utasnál többet forgalmazó európai repülőtér közül csak Isztambul forgalma múlta felül a pandémia előtti szintet, mégpedig 12,4 százalékkal. London-Heathrow 1,6 százalékos elmaradásban van, nagyrészt a transzatlanti piacon elfoglalt erős pozíciójának köszönhetően közel áll a határ eléréséhez. A Párizs-CDG reptér forgalma még 12,7 százalékkal, Amszterdam-Schiphol forgalma 11,1 százalékkal, Frankfurt forgalma pedig 15,3 százalékkal maradt el a járvány előttitől.
A többi nagy reptér közül a legjobb teljesítmény Párizs-Orly hozta 10,8 százalékkal a 2019 augusztusi felett, illetve Isztambul Sabiha Gokcen 8,8 százalékkal, Athén 8,4 százalékkal, Lisszabon 5,4 százalékkal, Palma de Mallorca 2,1 százalékkal, Antalya 1,4 százalékkal és Dublin 0,8 százalékkal.
A legjobb teljesítmény viszonylag kis repterek hozták: Grenoble 527,7 százalékkal, Perugia 203 százalékkal, Kutaisi 122,1 százalékkal, Tirana 108,5 százalékkal, Zadar 91,4 százalékkal, Lodz 48 százalékkal, Oviedo-Asturias 42,3 százalékkal, Funchal 40,1 százalékkal, Pristina 36,0 százalékkal, Santorini 32,5 százalékkal, Bournemouth 28,4 százalékkal, Kerkyra 27,0 százalékkal, Torino 25,3 és Nápoly 24,3 százalékkal növelte forgalmát.