Home JóTudni Ennyibe kerülnek a tömegközlekedési jegyek az európai fővárosokban

Ha városlátogatást tervezünk, általában már előre elkezdünk azon gondolkodni, hogyan jutunk el A-ból B-be a legjobban. Különösen az európai fővárosokban gyakran jó ötlet a tömegközlekedés vagy a gyaloglás. Különösen Kelet-Európában a jegyárak igazán olcsók, és ha a jegyárat a város méretéhez viszonyítjuk, Róma, Berlin és London is meglepően olcsó.

Más a helyzet a következő tizenegy európai fővárosban. Valójában ezek kínálják a legrosszabb ár-érték arányt a tömegközlekedési jegyek tekintetében – különösen, ha az árat a város méretéhez viszonyítjuk.

11. Helsinki, Finnország

Finnország és az összes többi skandináv ország a drágább nyaralási régiók közé tartozik. Így aligha meglepő, hogy Helsinkiben a helyi közlekedés jegyárai sem túlságosan olcsók.

Egy egyszeri utazás 3,10 euróba kerül, egy napijegy 9 euróba.

A 213,8 négyzetkilométeres város méretéhez viszonyítva ez 0,0145 euró/négyzetkilométer egy egyszeri utazásért és 0,0421 euró/négyzetkilométer egy napijegyért.

Helsinki helyi közlekedése nagyon fejlett, van villamos, busz, metró és elővárosi vasút. Éjszakai buszok is közlekednek, így egy átbulizott éjszaka után is könnyen hazajuthatsz. Ha szeretnél egy kitérőt tenni a Suomenlinna erődszigetre, akkor kompra szállhatsz, amely szintén a tömegközlekedés része, és amelyhez nem kell külön jegy.

Helsinki olyan nevezetességei, mint a dóm, a Temppeliaukio-templom, a Vanha Kauppahalli vásárcsarnok vagy a Linnanmäki vidámpark tömegközlekedéssel is könnyen megközelíthetőek, a nyaralók pedig akár gyalogosan is felfedezhetik a belvárost.

10. Amszterdam, Hollandia

A holland főváros mindössze 5,5 négyzetkilométerrel nagyobb, mint Helsinki, de a jegyárak nagyon hasonlóak. Egy napijegy szintén 9 euróba kerül, az egyszeri jegy 30 centtel drágább, mint Helsinkiben, 3,40 euró, és 0,0155 euróba kerül négyzetkilométerenként. Aki több napot tölt Amszterdamban, annak érdemes két-hét napos jegyet váltania, ami olcsóbb, mint több 24 órás jegy.

Ha azonban a belvárosban van a szállodánk, nincs is igazán szükségünk jegyre, hiszen a város gyalogosan is könnyen felfedezhető. Ha a szálloda távolabb van, akkor vagy jegyet kell vennie, vagy – tipikus holland stílusban – kerékpárral kell eljutnia A-ból B-be.

9. Reykjavík, Izland

A rangsor kilencedik helyezettje Reykjavík, ahol a jegyek jóval drágábbak, mint sok más városban.

Egy jegy 550 koronába (kb. 3,68 euró) kerül.

A 273 négyzetkilométeres terület mellett ez körülbelül 0,0135 euró/négyzetkilométer. Ezzel Reykjavík valójában valamivel olcsóbb, mint Amszterdam és Helsinki. A napijegy viszont jóval drágább, 0,0540 euró/négyzetkilométer, azaz körülbelül 14,74 euró (2200 korona).

Az Izlandra utazók gyakran nem csak a fővárosban maradnak. A város ugyanis rengeteg látnivalót kínál, de a sziget fő látványosságai, mint például a Kék lagúna, a vízesések vagy a Fekete-part, távolabb vannak, ezért érdemes autót bérelni Izlandon.

8. Nicosia, Ciprus

Nicosia meglepő módon az egyik legdrágább főváros. Első pillantásra nem hangzik drágának

a 2 eurós egyszeri jegy és a 6,50 eurós napijegy,

de a város 111 négyzetkilométeres méretéhez képest drágább, mint a sokkal nagyobb városokban, például Amszterdamban.

Míg Amszterdamban egy napijegy 0,0410 euróba kerül négyzetkilométerenként, addig Nicosiában 0,0586 euróba négyzetkilométerenként. Nicosia egyébként az egyetlen megosztott főváros a világon (egyik része Ciprushoz, a másik pedig Észak-Ciprus török régiójához tartozik), így látogatóinak lehetőséget kínál arra, hogy egy nyaraláson belül két kulturális területet fedezzenek fel. A határ közvetlenül az óvároson keresztül halad.

Azok, akik Ciprus más részeit, például Páfoszt vagy az Aphrodité-sziklát szeretnék felfedezni, megtehetik ezt akár bérelt autóval, akár helyközi autóbusszal. A helyközi buszok árai viszonylag alacsonyak, de túl nagy kényelemre sem szabad számítani.

7. Dublin, Írország

Az ír fővárosban a népszerű éjszakai negyed, a Temple Bar, a híres Trinity College és sok más látnivaló, például a Szent Patrik katedrális is könnyen megközelíthető.

Ha azonban a 117,8 négyzetkilométeres Dublin külterületére, esetleg a tengerpartra vágysz, akkor inkább buszra vagy villamosra szállj.

Az egyszeri utazás meglehetősen olcsó, 2 euró, a napijegy valamivel drágább, 8 euró, vagyis 0,0679 euró négyzetkilométerenként.

6. Stockholm, Svédország

Stockholm metróállomásai arról híresek, hogy igazi műalkotások. A rájuk szóló jegyek azonban nem különösebben olcsók. Egy napijegy borsos 165 svéd koronába (kb. 14,64 euró), azaz 0,0779 euróba kerül négyzetkilométerenként. De ha a jegyet a művészet és a helyi közlekedés kombinált jegyének tekintjük, akkor az ár szinte indokolható, nem igaz?

Az egyes jegyek 39 svéd koronáért (kb. 3,46 euró) kaphatók, és érvényesek a buszra, villamosra, metróra és az ingázó kompokra. A jegyeket egyébként mindenképpen érdemes előre megvenni a jegyautomatánál.

5. Lisszabon, Portugália

Lisszabon egyértelműen az egyik legolcsóbb úti cél Európában. Ezért meglepő, hogy a város az ötödik helyen áll a legdrágább tömegközlekedési jegyekkel rendelkező európai fővárosok között.

Az 1,65 eurós egyszeri jegy és a 6,60 eurós napijegy valójában nem hangzik drágának.

Mivel azonban Lisszabon a maga 84,7 négyzetkilométeres területével meglehetősen kicsi, az egy négyzetkilométerre jutó viteldíjak valamivel magasabbak: 0,0195 euró/négyzetkilométer, illetve 0,0779 euró/négyzetkilométer – ilyen értelemben a napijegy ugyanolyan drága, mint Stockholmban, ahol a jegy közel 14,64 euróba kerül.

Apropó: az ikonikus 28-as villamos vonalán való utazás nem kerül felárba. Elég a normál jegy.

4. Párizs, Franciaország

A negyedik helyet egy olyan város kapja, amelyről sokan biztosan azt gondolták volna, hogy a legdrágább jegyárakkal rendelkezik. Párizsról van szó. A francia fővárosban nyaralni határozottan drága mulatság.

Egy napijegy a helyi közlekedésre 8,45 euróba kerül, ami még mindig elég kedvezőnek mondható.

Berlinben például ennél többe kerülnek a jegyek. De Párizs sokkal kisebb, mint Berlin, területe mindössze 105,4 négyzetkilométer. És így egy napijegy Párizsban 0,0802 euróba kerül négyzetkilométerenként – nyolcszor annyiba, mint Berlinben.

Ami viszont mindenképpen pluszpontnak tekinthető Párizs esetében, az a lehetőség, hogy az egész várost kényelmesen felfedezhetjük busszal és metróval. A buszokat nagyon kevesen használják, de így is felfedezhetjük a város egy-két szép szegletét, miközben kinézünk.

3. Athén, Görögország

A harmadik hely is meglepetés. Ki gondolta volna, hogy éppen Athén lesz az egyik legdrágább jegyárakkal rendelkező város?

Athén kis méretének köszönheti magas negatív pontszámát. A görög főváros területe mindössze 38,96 négyzetkilométer, így jóval kisebb, mint a többi európai főváros többsége. A város méretéhez viszonyítva egy napijegy Athénban 0,1052 euró/négyzetkilométer, az egyszeri jegy pedig 0,0308 euró/négyzetkilométer.

A jegyárak önmagukban valóban a legalacsonyabbak az első tizenegy között, 1,20 euró az egyszeri utazásért és 4,50 euró a napijegyért.

De mivel a város viszonylag kicsi, a jegyet használók kevesebbet kapnak a pénzükért, mint például Amszterdamban vagy Londonban.

A jól kiépített tömegközlekedési hálózatnak köszönhetően a nyaralók és a helyiek is könnyen eljuthatnak egyik helyről a másikra, felfedezhetik a várost, és sok-sok látnivalót is megtekinthetnek. Néhány más városhoz képest Athén még mindig olcsó úti cél – a busz-, metró- és villamosjegyek árai ellenére.

2. Koppenhága, Dánia

A második helyezett Koppenhága. A 86,2 négyzetkilométeres városban az egyik helyről a másikra való eljutáshoz érdemes kerékpárt bérelni vagy a helyi közlekedést igénybe venni. A buszok és vonatok mellett Koppenhágában a népszerű kikötői buszok – kis kompok – is közlekednek, amelyekkel a vízről is felfedezheted Koppenhágát.

Itt mindenképpen érdemes napijegyet váltani. Ez 80 koronába (kb. 10,74 euró) kerül, és 24 órán át érvényes. Ez 0,1246 eurónak felel meg négyzetkilométerenként, ami Koppenhágát Európa egyik legdrágább fővárosává teszi. Az egyszeri jegy 24 koronáért (kb. 3,22 euró) kapható. Ez azonban csak egy útra érvényes.

1. Brüsszel, Belgium

Európa fővárosa, ahol a város méretéhez képest a legdrágábbak a tömegközlekedési jegyek, egyértelműen Brüsszel.

Az egyszeri jegy 2,40 euróba, a napijegy pedig 8,40 euróba kerül.

Ez nem hangzik túl rosszul, de figyelembe véve, hogy Brüsszel milyen kicsi, a tömegközlekedést használók nagyon keveset kapnak a pénzükért.

A mindössze 32,61 négyzetkilométeres méretének köszönhetően Brüsszel messze a legrosszabb ár-érték aránnyal rendelkezik, ha a jegyárakról van szó. Egyetlen jegy négyzetkilométerenként 0,0736 euróba kerül, ami majdnem kétszer annyi, mint a második helyen álló Koppenhágában. A napijegy szintén jelentősen drágább, mint az összes többi városban, 0,2576 euró négyzetkilométerenként. Szófiában például már 0,0042 euró/négyzetkilométerért is kapható egy napijegy – tehát Brüsszelben több mint 61-szer drágább, mint Szófiában.

Kövess minket!