15 éve, 2008. február 20-án indult el az első nagysebességű AVE vonat Madridból, hogy kevesebb mint három órával később megérkezzen Barcelonába, új lehetőséget teremtve az utazók számára Spanyolország két nagy központja között. Azonnal megkérdőjelezte az ezen az útvonalon közlekedő légitársaságok elsőbbségét, mert bár a közvetlen repülőút rövidebb, végső soron több vesződséggel jár, és kevésbé kényelmes.
A repülőgépen való felszálláshoz először a városok valamelyikének repülőterére kellene utazni, átesni a kötelező check-in procedúrán és a beszálláson, majd más közlekedési eszközzel eljutni a célállomás belvárosába. Míg a nagysebességű vonat nyugodtan és hatékonyan szállít a városközpontból a városközpontba.
Tizenöt évvel később már egyértelmű – a közönség túlnyomó többségében a vonatot részesíti előnyben a repülőgép helyett. Olyannyira, hogy ha a jelenleg Madrid és Barcelona között tett utazásokat nézzük, a vasúti utazások az utasok 75%-át teszik ki.
Az AVE már 2012-ben megelőzte a repülést népszerűség tekintetében, vagyis mindössze 4 év kellett ahhoz, hogy az emberek felismerjék a vasúti opció kényelmét. Bizonyos értelemben ez a vonatozás reneszánszát is jelentette Spanyolországban, mivel a nagysebességű vasútvonalak ma már a fővárosból, Madridból az ország minden irányába sugároznak.
Ráadásul ez egy fenntarthatóbb megoldás. A zöld célok elérésére irányuló fokozott küldetés az élet minden területén azt jelentette, hogy a kényelem mellett az utazók a szén-dioxid-kibocsátásukkal kapcsolatban is tudatosabbá váltak.
Még egy újabb lökést adott a nagysebességű vasút piacának liberalizálása és a Renfe monopóliumának (az AVE vonatok üzemeltetője) megszüntetése.
Spanyolország 2020 végén elfogadta, hogy az uniós irányelveknek megfelelően magánvállalkozások is üzemeltethetik a vonalat – addig csak az állami tulajdonú Renfe használhatta a nagysebességű infrastruktúrát.
2021 májusában a francia Ouigo lett az első magánvállalkozás, amely lefedte a szolgáltatást, a Renfe egy fapados ággal, az Avlo-val reagált, majd egy hónappal később – 2022 novemberében – az olasz Iryo lett a harmadik üzemeltető.
Az árak ennek hatására zuhantak, és 2021-ben 3,1 millióan használták az AVE, az Ouigo vagy az Avlo szolgáltatásait, ami 164%-os növekedést jelent az előző évhez képest.
Ez a fajta fejlődés megmutatta, hogy a környezetszennyező belföldi járatok gyakoriságát egyszerűen a technológiai innováció és a piac liberalizációja révén lehet kezelni, anélkül, hogy jogalkotási eszközökhöz kellene folyamodni, mint például a közelmúltban Franciaországban történt eset.