Elkészült a Pelješac-híd: Gyorsabb lett az út a félszigetre

2022. július 27.

Szerző: MTI / Fotó: Pelješac-híd 2021. június wikipedia/Ponor

A Zágráb és Dubrovnik közötti autós utazás két órával rövidebb lett.

Már 2021 nyarára elkészült a Horvátország számára stratégiai fontosságú Pelješac-híd, amely ellen Bosznia-Hercegovina többször is szót emelt, a híd utolsó szegmensét ekkor tették a helyére. A hidat 2022. július 26-án adták át az utazóknak.

A Komarna és Bijesta térségében megépített 2,4 kilométeres Pelješac-híd 55 méteres magasságban íveli át a félsziget melletti tengeröblöt, ezzel Horvátország kikerülte Bosznia-Hercegovina adriai tengerpartját, és közvetlen összeköttetést alakított ki saját, délebbre fekvő tengerparti sávjával.

A két országrész 300 év után „egyesült” újra.

Bosznia-Hercegovina többször is szót emelt a híd megépítése ellen, mert Szarajevó szerint felépítésével ellehetetlenítik az egyetlen tengerparti boszniai város, Neum idegenforgalmát.

Bakir Izetbegovic, a bosznia-hercegovinai kollektív államelnökség korábbi tagja, a legnagyobb bosnyák párt elnöke korábban arról beszélt: Horvátország azzal, hogy figyelmen kívül hagyta a boszniai intézmények kifogásait a híd építésével kapcsolatban, megsértette Bosznia-Hercegovina területi épségét, valamint jogát ahhoz, hogy nyílt kijárata legyen az Adriai-tengerre. Zágráb azonban mindvégig úgy vélte, Horvátország mindent a nemzetközi joggal összhangban tett, hiszen a híd a horvát területi vizeken belül épült.

A vita évek óta húzódik a két ország között, mert Bosznia-Hercegovina mindössze néhány kilométer széles partszakasszal rendelkezik a Pelješac-félszigettel szemben, és ez a rövid partszakasz mindkét oldalán Horvátországgal határos.

Megnyitották a horvátországi Pelješac-hidat

2022. július 26-án megnyitották Pelješac-hidat.

A megnyitón Andrej Plenkovic horvát miniszterelnök történelminek nevezte ezt a napot. Kijelentette: újra egyesült két horvát terület, ez óriási jelentőségű esemény az ország számára. Hozzátette: a híd számos eddig fennálló idegenforgalmi, gazdaság, közlekedési és ellátási gondot megold. A horvát kormányfő szerint ez egy állami, stratégiai és összhorvát projekt volt, amelyet sikerült megvalósítani, és erre mindenki büszke lehet.

Zoran Milanovic államfő arról beszélt, hogy a hidat nem valaki ellen, és természetesen nem Bosznia ellen építették, hanem azért, hogy az embereket szolgálja.

A híd 55 méter magasságban ível át a tengeröböl felett 2,4 kilométeren át, és így a boszniai tengerpartot kikerülve teremti meg az összeköttetést a Horvátországhoz tartozó Adria-parti területek között.

A Komarna és Bijesta térségében megépített híddal a két horvát országrész 300 év után „egyesült” újra.

A híd építéséről négy évvel ezelőtt állapodott meg Zágráb a kínai China Road and Bridge Corporation vállalattal. A stratégiai fontosságú, kiemelt projekt összértéke 525 millió euró (mintegy 209,5 milliárd forint) volt, a kivitelezést 357 millió euróval támogatta az Európai Unió.

Pelješac, Isztria után az Adriai-tenger második legnagyobb félszigete, amely a stoni földszorostól az északnyugati Lovišta földfokig 65 kilométer hosszan nyúlik el. Dalmácia déli részében helyezkedik el, ismertebb települései és egyben üdülőhelyei: Ston, Brijesta, Trpanj, Viganj és Orebić. Pelješac-félsziget a legfinomabb horvát vörösbor szülőföldje. Itt található Európa legnagyobb, és egyben a kínai nagy fal után a világ második legnagyobb falának számító stoni nagy fal.

Ez is érdekelhet

Legfrissebb hírek