Home Zöldpart A Duna mellett halad Bécs új biciklis szupersztrádája

Szerző: vízpartok / Fotó: Mega-Radhighway Bécsben (c) ZOOMVP/Mobag

A bécsi hatóságok bejelentették, hogy a következő néhány évben megépül egy 7 kilométer hosszú és 4 méter széles kerékpáros mega autópálya (Mega-Radhighway). Az autópálya a szabadtéri kikapcsolódás kedvelt célpontjának számító Donaustadt kerületet köti majd össze a belvárossal.

Az új kerékpárút útvonala mentén a zöldterületeket is bővítik. Az infrastruktúra bővítését kísérő zöldítési projekt célja, hogy minimalizálni kívánják az utcák mentén kialakuló hőszigeteket, valamint hogy minél több természetes talajt tegyenek szabaddá.

A bővítés továbbá része Bécs nemrég bejelentett intelligens klímastratégiájának, amely a következő 20 évre szóló program. A stratégia a CO2-kibocsátás csökkentésére összpontosít, de a szociális kérdések kezelésére is, a várospolitika segítségével biztosítva az éghajlat-semlegességre való igazságos átmenetet. Michael Ludwig polgármester korábban azt mondta, hogy a stratégiának hozzá kell járulnia ahhoz, hogy Bécs a világ legélhetőbb városa maradjon.

c) (Mobilitätsagentur Wien

Az útvonal részletesen
Az új kerékpárút a belvárosi Pratersternél kezdődik, a Lassallestrasse mentén halad, majd a Dunán és a Duna-csatornán átkelve a Wagramer Strasse-on halad tovább, és a donaustadti Kagraner Platzon ér véget. A Pratersterntől az útvonal a város belsejébe vezet, és csatlakozik a meglévő Ring kerékpárúthoz. Az útvonal összesen 7 kilométeren keresztül három városrészt fog összekötni.

A Lassalestrasse átépítése már 2022 őszén megkezdődik, míg a donaustadti munkálatok 2023-ban indulnak. A

városközpont felé vezető Praterstraße lesz azonban az új útvonal koronaékszere, mivel a meglévő kerékpárutakat 4,5 méterrel szélesebbre bővítik. Ezzel a város egyik legszélesebb kerékpárútja lesz. A fejlesztésre azért van szükség, mert tavaly a hatóságok csak ezen a szakaszon 1,3 millió áthaladó embert számoltak össze. Az új fejlesztés nem tartalmazza majd a gépjármű-kapacitás bővítését, így bíznak az autófüggőség csökkentésében.

A terek térkövezése világos betontömbökkel, zölddel és fákkal történik. Emellett a város közműves vízelemeket is telepít, amelyek segítik a hűtést a forró nyári hónapokban.


Így lesz Bécs 2040-re klímasemleges

Hogy a jövőben is a világ egyik legélhetőbb városa maradhasson és ellensúlyozni tudja az éghajlatváltozás negatív hatásait, az osztrák főváros klímavédelmi menetrendet dolgozott ki. 

 Az osztrák főváros célja, hogy 2040-re klímasemleges legyen. Ennek érdekében klímavédelmi menetrendet dolgozott ki.

2040-re betiltanák az egyedi olaj- és gázkazánokat, helyette a klímabarát fűtési rendszereket támogatnák, illetve megkönnyítenék például a napelemes rendszerek telepítését. Annyira, hogy a kisebbekhez még engedély sem kellene.

2040-re várhatóan kitiltják Bécsből a benzin- és dízelüzemű járműveket és helyette inkább a mobilitásra helyezik a hangsúlyt. A cél, hogy Bécs is „15 perces város” legyen, vagyis gyalog, biciklivel vagy tömegközlekedéssel bárhova el lehessen érni 15 perc alatt, ami a mindennapi élethez szükséges, és saját autó nélkül is boldogulni lehessen. Ehhez Bécs a jövőben háromszor akkora összeget költ a közösségi közlekedéssel, biciklizéssel és gyaloglással kapcsolatos infrastruktúra kiépítésére, mint útépítésre és már 2040 előtt elektromos járműre cseréli a tömegközlekedés összes járművét.