Az amszterdami Nemzeti Tengerészeti Múzeum (Het Scheepvaartmuseum) nagyszabású retrospektív kiállítást rendez az idősebb Willem van de Velde (1611-1693) és fia, az ifjabb Willem van de Velde (1633-1707) műveiből. A kiállítás 2021. október 1-jétől 2022. március 27-ig tart.
A Willem van de Velde és fia című kiállítás a Van de Velde család vállalkozását, a részletek és a hangulat iránti érzéküket, rendkívüli ügyességüket és az idősebb Van de Velde „haditudósítói” szerepét tárja fel. A kiállított művek a nyers ceruzavázlatoktól az aprólékosan megrajzolt tollfestményekig, a viharok és tengeri csaták drámai jeleneteitől és a megnyugtató hajóportréktól a monumentális gobelinekig terjednek.
Kulturális vállalkozók
Az idősebb Willem a rendkívül részletes rajzokban jeleskedett; fia a hangulatos olajfestményekben. Vállalkozói szellemük nemzetközi közönséget biztosított a Van de Veldéknek: admirálisoknak, hercegeknek és királyoknak dolgoztak.
Amikor a holland művészeti piac az 1672-es úgynevezett katasztrófaévben összeomlott, apa és fia elfogadta II. Károly angol király meghívását, hogy az udvarában dolgozzanak. Van de Veldék a greenwichi királyi palotában rendezkedtek be egy műteremben.
Angol-holland háborúk
Van de Veldék életét három angol-holland háború uralta, amelyek főként a tengeren zajlottak nagy hadiflották között. Ezek a tengeri csaták adtak ihletet festmények és rajzok sorához.
Az idősebb Willem van de Velde aprólékos „tollfestményei” igen keresettek voltak. A tollfestmény egy festmény méretű vászonra vagy táblára festett tusrajz. A kiállításon számos lenyűgöző példát láthatunk, köztük A livornói csata (Rijksmuseum) címűt.
Ifjabb Willem van de Velde: A francia–holland tengeri csata Kijkduin közelében (1673 k.) (c) wikipedia/Instituut Collectie Nederland
Háborús tudósító
Az idősebb Willem van de Velde gyakran személyesen is jelen volt a nagy tengeri csatákban. Egy vitorlás (galliot) állt a rendelkezésére, és a hatalmas hadihajók között szállították. Az ellenségeskedéseket papírra vázolta, és megjegyzéseket fűzött hozzá, hogy később műtermében részletesen kidolgozhassa ezeket a vázlatokat.
Ifjabb Willem van de Veldét apja tanította meg rajzolni és megfigyelni. Apjával ellentétben ő inkább tollal és olajjal dolgozott, mint tollal és tussal. A tengeri festészet teljes műfaját elsajátította: a nyugodt időben horgonyon heverő vagy a kikötőből könnyű szellővel kihajózó hajóktól az impozáns felhős égboltig, a drámai hullámokig és a feszülő vitorlákig, amelyek már majdnem elszakadtak.
Példátlan termelékenység
A Van de Velde festőműterem több mint hetven éven át létezett. Termelékenységük ebben az időszakban példátlan volt: becslések szerint több mint 2500 rajzot és 800 festményt készítettek. Műveik ma a világ minden jelentős művészeti és tengerészeti múzeumában megtalálhatók.
Van de Veldék munkássága a holland tengeri festészet fénykorát jelképezi.
Ugyanakkor az apa és fia az utánuk következő holland, brit és francia tengerészművészek számos generációját inspirálta.
A kiállításon festmények és rajzok mellett két ritka és monumentális gobelin is látható, amelyeket Thomas Poyntz szőtt a London melletti Royal Tapestry Worksben az idősebb Willem van de Velde tervei alapján. Ezek a faliszőnyegek egy hat darabból álló sorozatot alkotnak, amelyek az 1672. június 7-én az angol partoknál lezajlott solebayi csata különböző jeleneteit ábrázolják.